Zgodnie z nowelizacją przepisów podatkowych od 1 stycznia 2026 r., podatników czeka zmiana w zakresie limitowania kosztów związanych z amortyzacją samochodów osobowych oraz leasingiem samochodów osobowych.
📌 Do końca 2025 roku obowiązują jeszcze przepisy, które pozwalają zaliczyć w całości koszt amortyzacji lub raty leasingowej (w części kapitałowej), jeśli wartość samochodu spalinowego/hybrydowego nie przekracza 150 000 zł lub samochodu elektrycznego 225 000 zł (art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT).
🔧 Od początku 2026 roku limity zostaną zreformowane i zależne od emisji CO₂ samochodu:
-
-
225 000 zł – pojazdy zeroemisyjne (elektryczne lub z napędem wodorowym),
-
150 000 zł – pojazdy niskoemisyjne (emisyjność poniżej 50 g CO₂/km),
-
100 000 zł – wszystkie samochody spalinowe i większość hybryd (emisja ≥ 50 g CO₂/km).
-
Zmiana dotyczy zarówno amortyzacji (zakup na własność), jak i rat leasingu operacyjnego oraz najmu długoterminowego.
🔄 Istnieją jednak zasady przejściowe:
-
-
Kupno samochodu i wprowadzenie do środków trwałych do 31 grudnia 2025 – pozwala zachować aktualny limit 150 000 zł w kolejnych latach, nawet po zmianie przepisów.
-
Leasing lub najem zawarte przed 2026 roku – brak jasnych przepisów przejściowych; istnieje możliwość, że nowe limity 100 000 zł będą stosowane już od stycznia 2026, nawet jeśli umowa została zawarta w 2025.
-
🧩 Co mogą zrobić przedsiębiorcy już teraz?
-
-
Przyśpieszyć zakup lub leasing auta spalinowego – wprowadzić je do środków trwałych jeszcze w 2025 r., by skorzystać z limitu 150 000 zł.
-
Rozważyć zakup auta elektrycznego lub hybrydy plug‑in z emisją CO₂ poniżej 50 g/km — te pojazdy zachowują korzystniejsze limity (150 000 lub 225 000 zł).
-
Zweryfikować umowy leasingowe i najmu, zwłaszcza czy ich warunki pozwalają skorzystać z limitu obowiązującego przed 2026 r. — ze względu na brak przepisów przejściowych, warto skonsultować się z doradcą podatkowym.
-
✍️ Podsumowanie:
-
-
Zmiana limitów od 1 stycznia 2026 to realne ograniczenie możliwości rozliczania kosztów dla przedsiębiorców korzystających z aut spalinowych lub klasycznych hybryd.
-
Osoby inwestujące w pojazdy emitujące ≥ 50 g CO₂/km będą zobowiązane do rozliczenia tylko 100 000 zł wartości, zamiast dotychczasowego 150 000 zł – różnica oznacza wyższy dochód do opodatkowania (PIT/CIT) i potencjalnie wyższe składki zdrowotne.
-
Firmy posiadające lub planujące zakup samochodów elektrycznych lub wodorowych mogą nadal liczyć na wyższy limit 225 000 zł.
-
Kluczowe znaczenie ma emisja CO₂ – to decyduje o wysokości limitu.
-
Przedsiębiorcy powinni działać jeszcze w 2025 roku, jeśli chcą skorzystać z obecnych, bardziej korzystnych zasad.
-